Antoine Waterkeyn, geboren in Antwerpen. ” template=”/home/clients/bce9e5b5fcb7542069f5142d89fa488a/web/wp-content/themes/artcontest1/nggallery/gallery-artcontest.php” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″] Mijn praktijk manifesteert zich door het perpetueel schrijven en herschrijven van narratieve constructies of intriges. Noem mij een hedendaagse iconoclast: ik maak misbruik van de archetypes en personages die symbool staan voor het menselijk erfgoed. In een dubbele beweging breng ik een eerbiedige hommage […]

Antoine Waterkeyn, geboren in Antwerpen.

Mijn praktijk manifesteert zich door het perpetueel schrijven en herschrijven van narratieve constructies of intriges. Noem mij een hedendaagse iconoclast: ik maak misbruik van de archetypes en personages die symbool staan voor het menselijk erfgoed. In een dubbele beweging breng ik een eerbiedige hommage aan de universele bibliotheek, terwijl ik die simultaan demystificeer. Ik transfigureer de constitutie van het icoon en die ketterij houdt niet op wanneer het gebeente blootgelegd wordt. Mijn werken kunnen als bastaarden van een sculpturaal overspel met de schilderkunst worden beschouwd. Het zijn rekwisieten die geenszins bedoeld zijn om hun initiële verhaallijn opnieuw op te voeren. Ze dienen te ontsnappen aan de perikels van een banale en lege allegorische valkuil. De gepresenteerde installatie verkeert als het ware in een pre-anekdotische toestand. Als in een depot of opslagplaats wachten de objecten af, zwevend in het a priori van een theaterstuk en tegelijk voeren ze het verhaal op dankzij de blik van mogelijke passanten.

---