Geboren in 1988, Brussels.

De idee ‘liefde’ – in al haar facetten en betekenissen – heeft de menselijke verbeeldingskracht altijd al geïnspireerd en geprovoceerd. Liefde als het centrale thema voor kunst, en het leven zelf, werd al door talloze kunstenaars op oneindig veel manieren en in verschillende media, geëxploreerd. Dat doet nu ook Max Pinckers in zijn meest recente fotoboek Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty. Een werk dat de complexiteit van romantiek en huwelijk binnen de hedendaagse Indiase context tracht te documenteren, te vatten, te tonen en tot leven te brengen.

De foto’s, geïnspireerd door de Bollywood paradigma’s van India’s Hindi cinema, combineren humor, pathos, allegorie en drama en vertolken zo een genuanceerd beeld van het concept’ liefde’, met al haar paradoxen en ironie, in het India van vandaag. In een land dat voortdurend streeft naar een evenwicht tussen traditie en moderniteit, religie en seculariteit, huwelijk en bevlogen romantiek,… geworteld in de socio-culturele realiteit, gevangen in de push-and-pull tussen een nostalgisch verleden en een gedroomde toekomst.

De opmerkelijke gevoeligheid waarmee Pinckers de complexiteit van deze veelzijdige context benadert, zonder te oordelen noch te dicteren, toont ons door het gebruik van kitsch als subtiele referentie naar de manier waarop cinema en andere media de idee van ‘liefde’ verkopen en produceren, wat dit betekent voor een groot jong publiek.

— Shilpa Vijayakrishnan (uit een tekst gepubliceerd in Tasveer Journal, India, July 2014. Vertaald uit het E!ngels.)

Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty, in opdracht van Europalia International Arts Festival voor Europalia.India’s Indomania tentoonstelling in Bozar – Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, 2013/2014.

---